lørdag, april 15, 2006

Med eller uden arm?

Jeg er kommet til at tænke på, hvad jeg ville gøre, hvis jeg skulle have min arm amputeret. Jeg ved ikke hvordan, det kom på bane. Jeg sad i stuen og kiggede på den, holdt med fingrene rundt om albuen, for at markere, hvor den mon kunne risikere at blive skåret af. - Og så gik det op for mig, at jeg altså helst ikke vil have noget amputeret! Kun allernødigst. Min søster sagde, at hun havde set et program om folk, som syntes det var fedt at få et ben sat af - bare som hyggelig fritidsbeskæftigelse. Nej, jeg beholder helst alle lemmer! Da jeg sad dér og holdt rundt om armen, kunne jeg mærke, at jeg ville savne den rigtig meget, skulle det ske, at den pludseligt ikke var vedhæftet mig længere.
Og så opstod spørgsmålet - hvad nu hvis den på et tidspunkt skal skæres af? Hvad skal der så blive af den?? Hvad gør man? Jeg tror jeg ville blive nødt til at gemme den. Man kan da ikke bare sådan smide en arm ud med kødaffaldet. En arm, som har tørret en bagi, smurt mellemmadder og kløet én de mest besværlige steder... Men er det lovligt at gemme en arm? Må man have den i sprit på kaminhylden, eller opbevare den nederst i kummefryseren? Bare så man bare kan sige hej engang imellem, mindes de gode gamle dage... Nej, måske et gravsted er bedre. Så kommer der samling på tingene i sidste ende. Men er det i orden? Må man overhovedet det? Altså lægge lidt i af gangen, om man vil?
Problematisk! Og sikke mange ting man som debuterende amputator skal tage stilling til, ud over ikke længere at kunne klø sig i nakken. Godt jeg ikke skal have noget amputeret forløbig....

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Lidt skræmmende tankegang - men jeg kan da anbefale filmen "Boxing Helena" (instrueret af Davis Lynch's datter hvis navn jeg ikke erindrer) om amputationsfetichister ;)